A külön angolórák, nyelvi foglalkozások egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a fiatal szülő körében. Az igények növekedése szoros összhangban áll az egyre növekvő társadalmi elvárásokkal, melyek nem csak felénk, de a következő generációk felé tornyosulnak. Azon szülők, akik gyermekük iskolán kívüli, mind gyakrabban online angol tanulását prioritásként kezelik, sokszor döntenek privát angoltanár fogadása mellett, az órák rugalmassága és személyre szabottsága miatt. Ilyenkor joggal merül fel a kérdés, vajon honnan lehet felismerni egy jó angoltanárt?
A választás nem egyszerű, és az sem kizárt, hogy néhány esetben indokolt új oktató keresése az első próbálkozásokat követően. Segítségként most felsorakoztathatunk pár ismérvet, ami feltétlenül támpontot nyújthat a keresgélés és a választás során. Két szempontrendszert kell górcső alá vennünk. Egyrészt vizsgálnunk kell az angoltanár személyes kvalitásait, másrészt az általa képviselt módszertant. Vegyük most sorra, hogy mire is kell odafigyelni?
Kérdezzünk rá a tanár végzettségére!
Elősorban igazolt felsőfokú tanulmányokkal rendelkező magántanárban kell gondolkodni. Sok magas nyelvtudással rendelkező személy pedagógiai végzettség nélkül ajánl magánórákat, őket azonban tanácsos elkerülni. A megfelelő színvonalú angoltanár-képzés és azt azt igazoló diploma megléte a minimális követelmény, és erre ne féljünk rákérdezni!
Másodsorban figyelembe kell venni azt is, hogy a kiszemelt oktató töltött-e valamennyi időt külföldön, vagyis idegennyelvi környezetben használta-e a tudását. Ezzel elkerülhetjük, hogy a gyerek formálódó kiejtésére a tanár magyar akcentusa rányomja a bélyegét. A kiejtésbeli hibák javítása fáradságos és hosszadalmas folyamat, vegyük inkább elejét ennek a hibának már a kezdetektől. Felnőttként, angol idegennyelvi területen mindannyian szembesülünk azzal, hogy az otthon tanultak ellenére jelentős akadály az anyanyelvűek megértése, a tájszólásokról nem is beszélve. Ne válasszunk rossz kiejtést használó tanárt még akkor sem, ha esetleg tudja, hogyan kell a diákot a leggyorsabban az állami angol nyelvvizsga követelményeire felkészíteni!
A tanárral együtt módszert is választunk
Érdemes megkérni a kiszemelt tanárt, hogy beszéljen a saját oktatási módszeréről, vázolja fel, milyen elgondolások mentén haladna, milyen célkitűzései vannak a gyermekünkkel kapcsolatban. Ha tényleg a legjobb angol tanárt akarjuk választani, nem jó stratégia a kísérletezés. Ne adjuk be a gyereket egy-egy órára csak azért, hogy később meglássuk, mi sül ki belőle! Mindennek célzottan és tervezetten kell történnie, nagyon fontos a követhetőség és az ellenőrizhetőség. Ez a gyermek és a szülő elemi érdeke is.
Persze ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a gyermekek különböző képességűek, ezért más és más igényekkel bírnak az angol oktatás terén is. A jó tanár felismeri, hogy mi a célravezető az adott tanulónál. A tudásban és képességekben való különbségeket pár óra után képes feltárni és adekvát javaslatot adni, hogy miként kezeljék. Nem szabad, hogy félelem tárgya legyen például, ha a gyermek jelentős nyelvtani hiányosságokkal rendelkezik; azt azonban feltétlenül szükséges látni, hogy pontosan mik ezek, milyen elméleti és gyakorlati feladatokkal orvosolhatóak egy elfogadható időkereten belül.
A jó tanár képes új ajtókat nyitni
A tanár őszintesége és nyitottsága kiemelten fontos a gyerekek angolnyelv-tanulása során. A jó oktató ugyanis a kudarcokról éppúgy képes és hajlandó beszámolni a szülőnek, mint a sikerekről. Indokolt esetben pedig akár az oktatási módszertanán is kész változtatni a gyermek előrehaladása érdekében. Ha például mint online angoltanár nem válik be, úgy hajlandó személyesen is megjelenni, vagy a tanulót az otthonában fogadni. Minden félnek képesnek kell lenni a párbeszédre és hosszabb perspektívában gondolkodni, ha kell, kölcsönös áldozatok árán, de eredményeket elérni.
A jó tanár-diák kapcsolat, a közös hang angolul is nélkülözhetetlen. Fontos, hogy a gyermekünk szimpatizáljon a tanárral. Nem szabad, hogy a gátlások útját állják a fejlődésnek. A tanárnak kulcsszerepe van az angol nyelvtanulástól való idegenkedés legyőzésében, és egy olyan, érzelmileg stabil, konfortos helyzet kialakításában, ahol a diák bátran meg mer szólalni, kérdezni, válaszolni, és nem tart attól, hogy esetleg hibázzon.
A pedagógus követel, de szükség esetén kellően laza is tud lenni. A folyamatos számonkérés persze elengedhetetlen, de tudni kell, hogy a konstans magas teljesítmény – különösen a gyermekek esetében – nagyon ritka, szinte kizárt. A tanulás szerves része a kudarc, amit jól kell kommunikálni a tanuló felé. Sajnos elég gyakori, hogy a hibázás vagy mulasztás büntetést és szigort von maga után, ami az esetek többségében csak tovább rontja a nyelvtanulás hatékonyságát. Elsősorban a tanár személyiségén múlik, hogy mindezeket miként kezeli, ezért fontos, hogy mielőtt rábízzuk gyermekünket, kicsit magunk is megismerjük az oktatót.
Hogy végül jól sikerült-e a tanárválasztás, végül persze a gyakorlat mutatja majd meg, de amire csak tudunk, kérdezzünk rá már előzetesen, és mindenképpen fektessük le az együttműködés alapjait. A tanárok nagy része nem kér ajánlást korábbi tanulóktól, viszont az internetes véleménynyilvánítás korában az online angolórákat adó tanárok gyakran rendelkeznek már jelentős mennyiségű értékeléssel a különböző fórumokon. Ezek a vélemények és értékelések nagyban segíthetnek választani az időben és anyagilag is elérhető legjobb szakemberek közül.
Hogyan választ tanárt a Novakid?
A Novakid bizonyítottan hatékony módszert kínál az angol nyelvtanulás terén. Angol anyanyelvű vagy anyanyelvi szinten beszélő tanáraik az Egyesült Államokból, Angliából, Írországból, Dél-Afrikából, a Fülöp-szigetekről és a világ más, jellemzően angol nyelvet használó országaiból származnak. A tanárokat többlépcsős folyamat során választják ki, és szigorú követelményeknek kell megfelelniük: legalább C1 szintű nyelvtudással kell rendelkezniük (különösen fontos a helyes kiejtés), szükséges a felsőfokú végzettség (lehetőleg pedagógiai vagy nyelvi területen), kell a tanítási tapasztalat, és legalább ennyire fontosak a tanár személyes tulajdonságai is – elsősorban a gyerekekkel kapcsolatos érzelmi intelligencia meglétére fókuszálnak.
A Novakid-tanárok hozzáállását jól jellemzi egyik fiatal oktatójuk személyes tapasztalata, melyet így fogalmaz meg: „A gyerekek másképp tanulnak, mint a felnőttek. Amikor valami újat tanítasz a felnőtteknek, hajlamosak azt gondolni, hogy ezt megtanulhattam volna máshonnan is. Amikor viszont egy kisgyereknek tanítasz valami újat, a szemében te vagy az egyetlen ember, aki ezt megtaníthatta neki, számára te vagy a világ legjobb tanára!”